پیوندهای مفید

دنبال کننده ها

با پشتیبانی Blogger.

 پی جی کراولی: اعتبار اوباما به‌نحوه برخورد او با سوریه بستگی دارد
گزارش خبری از تلویزیون سی ان ان ۲۸ خرداد درمورد تحولات لیبی و سوریه -  مجری: منتقدین می‌گویند اقدامات اوباما که مبتنی بر یک دیپلماسی آرام در برابر سرکوب خونین در سوریه است، کافی نمی‌باشد... جیل دوراتی، خبرنگار: رئیس‌جمهور سوریه دارد کشورش را در مسیر  اشتباهی قرار می‌دهد، این چیزی است که مقامات دولت اوباما امروز به ما گفتند. آنها گفتند که آمریکا در حال گردآوری اطلاعات در موردجنایتهای جنگی احتمالی به‌دست نیروهای امنیتی سوریه هستند. آنها هم‌چنین گفتند در حال بررسی امکان تحریم بخشهای نفت و گاز هستند. البته، اینها کلمات سفت و سختی هستند، اما آیا به‌اندازه کافی سفت و سخت هستند؟
دولت اوباما، تحت این فشار که برای متوقف کردن سرکوب خشونت‌بار در سوریه، رهبری مستحکم تری از خود نشان دهد، گفت، این مردم سوریه هستند که در رأس امور  قرار دارند. وزیر خارجه، کلینتون، با مسکو تماس گرفت و روسیه بی‌میل را برای حمایت از نوعی قطعنامه ملل ‌متحد علیه سوریه، لابی کرد.

سخنگوی وزارت‌خارجه [بخشی از کلیپ بریفینگ وزارت‌خارجه در مورد تماس کلینتون با همتای روسی خود] : تماس خوبی بود
خبرنگار: اما هیچ جزییاتی از این تماس ارائه نشد. هنوز هیچ تماسی با چینی ها، که آنها نیز اکراه دارند، گرفته نشده است. در همین اثنا، پرزیدنت اوباما یک ماه است که به‌طور علنی در مورد سوریه به صراحت صحبت نکرده است.
اوباما: پرزیدنت اسد اکنون یک گزینه دارد. او می‌تواند این گذار را رهبری کند، یا این‌که از سر راه کنار برود.
خبرنگار: پی جی کراولی، سخنگوی سابق وزارت‌خارجه می‌گوید، رئیس‌جمهور اعتبار خود را از دست خواهد داد مگر این‌که او با پرزیدنت بشار اسد به همان‌گونه‌ای رفتار کند که با مرد قدرتمند لیبی، معمر قذافی، رفتار کرد...
پی جی کروالی: من می‌گویم که آمریکا هنوز بر این باور است که بشار اسد می‌تواند یک پروسه گذار در سوریه را رهبری کند اما، به‌کار گیری روزانه نیروی قهریه دولتی، برای فرونشاندن اعتراضات، از نظر من، این امر را غیرقابل دفاع می‌سازد.
خبرنگار: یک مقام بلندپایه در دولت اوباما اذعان می‌کند که ”این امر به آهستگی پیش می‌رود... من موافقم... در یک جهان عالی، ما باید سریعتر حرکت کنیم ”. همین مقام گفت در لیبی، تهدید قذافی برای نابودی دژ مستحکم اپوزیسیون در بنغازی، موجب شد که ملل ‌متحد برای حفاظت از شهروندان، به‌کار گیری نیروی نظامی را مجاز کند. هرچند، در مورد سوریه، این مقام گفت، یک چنین ”تاثیر تحریک کننده ای ”وجود نداشته است. او گفت، هر چند، میزان منزجر کننده ای از خشونت و کشتار وجود دارد، به همین خاطر، آمریکا تلاش می‌کند یک یک خط مشی مستحکمی برای فشار آوردن بر رژیم اسد بنا کند. اما در خصوص مداخله نظامی در سوریه، مانند لیبی، چطور؟ وزیر دفاع آمریکا که در حال ترک منصب می‌باشد گفت، چنین مداخله ای در کار نیست.
گیتس: مداخله در لیبی، از قطعنامه‌ای  توسط اتحادیه عرب و قطعنامه شورای همکاری خلیج و نهایتاً هم از قطعنامه شورای امنیت ملل ‌متحد شروع شد. من هیچ زمینه‌ای برای هیچ‌کدام اینها در ارتباط با سوریه نمی‌بینم.
خبرنگار: انتظار می‌رود که اسد، روز یکشنبه، بعد از ۲ماه، برای اولین بار سخنرانی کند، اما دولت اوباما آن را کم اهمیت دانسته و می‌گوید، اسد می‌تواند هر چه که می‌خواهد بگوید، ولی مردم سوریه خواهان تغییر مادی هستند.
ولف بلیتزر، مجری: ... شما مقاله بسیار تند و تیزی در وال استریت ژورنال تحت عنوان  ”در سوریه، قتل عام، یک سنت خانوادگی است ”  ، نوشته‌اید.   آیا نشانه‌ای وجود دارد که بشار اسد بخواهد اوضاع را تسهیل کند یا این‌که اوضاع بدتر خواهد شد؟
  پروفسور فوآد عجمی، رئیس مطالعات خاورمیانه در دانشگاه جان هاپکینز: کاش حرفهای ما، مقالات ما، سردبیران ما، برنامه‌های ما،   تغییری در صحنه ایجاد می‌کرد. فکر می‌کنم کلمات ما ضعیف هستند، وقتی که می‌بینیم کودکان سوری، مردم بیچاره سوری، از دست دولت خود و سربازان خود می‌گریزند و از طریق مرز وارد ترکیه می‌شوند... هیچ پیشرفتی در چشم‌انداز وجود ندارد و هیچ نشانه‌ای از این‌که رژیم سوریه بخواهد راه و روش خود را تغییر دهد، دیده نمی‌شود.
مجری: آیا شکافی در این رژیم وجود دارد؟
فوآد عجمی: شکافهای موجود، در آن حدی که ما می‌خواهیم نیستند. فکر می‌کنم واحدهای قاتل در این رژیم، تیپهای ماهر اسد، برادر بشار اسد، که رژیم به آنها متکی است، هنوز با این رژیم همکاری می‌کنند. فکر می‌کنم تلاشهایی در جامعه علوی سوریه، همان جامعه ای که بشار اسد به آن تعلق دارد، در شرف وقوع است تا این واحدها را از وی رویگردان کنند، برای مثال، امروز اعتراضات سوریه با نام باصطلاح جنگجویان مقاومت علوی صورت گرفت و این تلاشی بود تا که علوی ها را به این باور برسانند که بعد از بشار، امکان زندگی برای آنها وجود دارد.
مجری: در لیبی، ما شاهد آن بودیم که چند کشور عربی علیه قذافی موضع گرفتند که شامل امارات متحده عربی، قطر، و کویت بود. آیا ما شاهد بروز اختلافی در جامعه عرب در ارتباط با بشار اسد هستیم؟
فوآد عجمی: در حال حاضر نه، و من فکر می‌کنم خود مردم سوریه، از طریق پلاکاردها، و اظهاراتشان به خبرنگاران نسبت به سکوت شرم‌آور اعراب اشاره دارند. ببینید، این ترکها هستند که در حال کمک به سوریها هستند، نه عربهای دیگر. در نتیجه، شما کاملا درست می‌گویید. در مورد لیبی، از آنجایی که مرد قدرتمند لیبی، میانه خوبی با سایر رهبران عرب نداشت، آنها، با او به هم زدند، اما در مورد سوریه، فکر می‌کنم که سکوت بسیار شرم‌آور اعراب ادامه دارد.
مجری: ناتو و آمریکا روشن ساخته‌اند که بر خلاف لیبی، هیچ اشتیاقی به انجام هرگونه اقدام نظامی بر علیه سوریه ندارند. این امر، به سوریه در واقع می‌گوید، هر کاری دوست داری بکن.
فوآد عجمی: بله، دقیقا. دبیرکل ناتو، راسموسن، به‌طور علنی خطاب به سوریها اعلام کرد که ما هیچ قصدی برای مداخله در سوریه نداریم. چرا آنها چنین پیامی به اسد می‌فرستند، چرا با این کار به او کمک می‌کنند؟ چرا این ابهام را برای او به‌وجود نمی‌آورند که چه بسا، قدرتهای جهان دست به اقدام خواهند زد و خواهند آمد؟ من فکر می‌کنم با این پیامها، به بشار اسد گفته شده جهان هیچ عجله ای برای آمدن و کمک کردن به مردم سوریه ندارد.
مجری: در لیبی، سیف الاسلام، فرزند قذافی، اکنون می‌گوید که اگر یک انتخابات آزاد و عادلانه در آنجا برپا شود، قذافی نتایج آن را می‌پذیرد. نظر شما در این مورد چیست؟
فواد عجمی: ... ببینید سیف الاسلام هنوز در مورد جهان چگونه فکر می‌کند، من یک نقل‌قول از او دارم که می‌گوید، من تردیدی ندارم که اکثریت لیبیایی ها در کنار پدر من می‌ایستند و این شورشیان را به‌عنوان اسلام گرایان متعصب بنیادگرا و تروریست می‌بیند که از خارج کشور الهام گرفته‌اند. لذا او از مردم لیبی می‌خواهد که یک انتخابات را بپذیرند و همزمان او تأکید می‌کند که آنها تروریست هستند...
مجری: آیا فکر می‌کنید که پرزیدنت اوباما باید از اقدامات قدرتهای جهانی تبعیت کرده، و یک مجوز رسمی از کنگره برای آن‌چه که آمریکا و ناتو در خصوص کارزار نظامی در ارتباط با لیبی انجام می‌هند، بگیرد؟
فوآد عجمی: ... فکر می‌کنم دولت اوباما باید هر کاری می‌تواند در لیبی انجام بدهد، من فکر نمی‌کنم که کنگره بتواند این درگیری را، در ابعاد بزرگی اداره کند.

Blog Archive