پیوندهای مفید

دنبال کننده ها

با پشتیبانی Blogger.
(مصاحبه با کریم قصیم – مسئول کمیسیون محیط زیست شورای ملی مقاومت ایران- در باره بحران مرگبار دریاچه ارومیه, خیزش مردم آذربایجان برای نجات دریاچه, هجوم نیروهای سرکوب, ادامه اعتراض مردم و دستگیریها , خطر مرگ دریاچه و عواقب احتمالی آن برای منطقه, و  چه باید کرد؟ )
 سئوال - آقای دکترقصیم, از روز۴ ام شهریور بدینسو ناگهان انفجار اجتماعی در ارومیه و بعد تبریز در اعتراض به وضعیت وخیم دریاچه ارومیه. بلافاصله انتقال و هلی برد نیرو توسط رژیم و حمله و دستگیری و تلاش برای سرکوب مردم. لطفاً خلاصه بگویید مسأله چیست؟

جواب: پاسخ فشرده اینست که رژیم ولایت فقیه  نه می خواهد و نه می تواند به نیازهای طبیعی و الزامات زیست محیطی کشور و مطالبات بحق توده های مردم, از جمله درآذربایجان, پاسخ دهد. این رژیم جهل و جنایت, منابع عظیم مالی کشور را اساساً یا صرف توسعه دستگاههای بی شمار سرکوب و میلیتاریسم سپاه و بسیج می کند و یا  صرف طرحهای ارتجاع و تروریسم در منطقه و جهان می کند( برای سپاه تروریستی قدس, غزه, لبنان و دیکتاتور خونریزی چون بشار اسد). از دید این جماعت جاهل جبّارصفت رسیدگی به اکوسیستمهای حیاتی ولی درحال نابودی, مانند دریاچه ارومیه, تخصیص بودجه فوریت ندارد! البته طرحهای علمی و کارشناسی به اندازه کافی در اختیارند, افکارعمومی و مردمی از مدتها پیش حساس شده, دوستداران محیط زیست سالهاست هشدارمی دهند. اما حلقه مفقوده درهمه جا عبارتست از تخصیص بودجه و اعتبار برای عمران و آبادی, برای مبارزه با آلودگیها(هوای شهرها, آب درسراسر کشور و...) برای حفاظت از اکوسیستمهای حیاتی (ممانعت از جنگلسوزیها و...) و اکنون - خشک شدن دریاچه  ارومیه –. پدیده وخیمی که سالهاست مردم و کارشناسان شناخته اند و هشدارها داده شده, ولی نه دولت , نه مجلس آخوندی – سپاهی , مرگ تدریجی این دریاچه آب شور(بزرگترین دریاچه داخلی ایران) را هیچوقت جدّی نگرفته اند. آخرین اتفاقی که قطره آخر صبرمردم آذربایجان را لبریز کرد و به اعتراض توده ای کشید,همین بی اعتنایی آشکار مجلس ارتجاع و رد فوریت طرح جامع رفع بحران دریاچه ارومیه بود. مردم و بخصوص نسل جوان ابتدا در ارومیه به منظوراعتراض به خیابان ریختند . واکنش رژیم اعزام نیروی ویژه مسلح, دستگیری و زندان, شلیک گازاشک آور, اعزام چماقداران موتورسوار وتلاش برای سرکوب و ارعاب بود. اما اعتراض توده ای به تبریز کشید, درخیابانها و دراستادیوم فوتبال هزاران هزار نفر فریادشان به آسمان رفت که:
 دریاچه ارومیه دارد جان می دهد ---------- مجلس فرمان قتل آن را صادرمی کند

[لینک تظاهرات استادیوم ورزشی تبریز http://www.facebook.com/profile.php?id=۱۷۶۵۶۷۸۸۲۵ ]
 جواب رژیم به اعتراضهای مسالمت آمیزو برحق مردم, اعزام بیشرقوای سرکوب, دستگیری وزندان بوده است. واکنش مردم و نسل جوان گسترش مبارزه به شهرهای دیگر بوده است.

س – چرا طرح مربوطه فوریت داشته؟ج – توجه داشته باشید که بحران خشک شدن دریاچه ارومیه از سالها پیش شروع شده, هشدار و اعلام خطر کارشناسان و فعالان محیط زیستی نیزمدام وجودداشته. همین طور بی توجهی مزمن مسئولان. اما درسالهای اخیراین مشکل به طورفزاینده ای شتاب گرفته و خطرخشک شدن کامل دریاچه و تحولات وخیم جوّی می رود:
 در اثر سدسازیهای بی رویه توسط سپاه پاسداران برروی رودخانه هایی که سابقاً حوزه دریاچه را آبیاری می کردند و اکنون دیگر آب به دریاچه نمی ریزند( توجه داشته باشیم که سپاه ازفروش زمینهای حاشیه سدها سودهای میلیاردی بالا می کشد و...), همین طور دراثر انحراف بی رویه و فزاینده آب رودخانه ها به سمت باغات و کشاورزی, بدون درنظرگرفتن اصول علمی و حفظ تعادل آب دریاچه, و نیز افزایش حفر چاه‌ها و... علاوه براین عوامل خشکسالیهای اخیر هم خسران مصاعف داشته... نتیجه وخیم این پارامترها در مجموع,  افت شدید حوزه آبریز و راندمان پایین آبیاری دریاچه ارومیه بوده, که نتیجه همه اینها  یک روند وخیم افزایش غلظت نمک در باقیمانده آب دریاچه و نیز شتاب پیدا کردن روند خشک شدن این دریاچه شور بوده.  این وضعیت به قید دو فوریت ایجاب می کند کلیه طرحهای درمانی بلافاصله اجرایی شوند.
س – می دانید چه طرحهایی جهت حفظ این دریاچه وجود دارد؟
ج –  بارها گفته و نوشته اند که برای بهبود وضعیت دریاچه ارومیه ۲۴ طرح فرابخشی در مدیریت جامع این دریاچه تهیه شده که وزارتخانه‌های نیرو، سازمان محیط زیست، وزارت جهاد و استانداری‌‌های استان های حوزه گویا با بودجه‌ای معادل ۱۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال می بایست این طرح‌ها را اجرا کنند, عمدتاً جهت صرفه جویی در آبهای مصرفی کشاورزی, ، لایروبی رودخانه‌های منتهی به دریاچه به منظور کاهش تبخیر، مصرف بهینه آب کشاورزی, بارورسازی ابرها, اجرای روش‌های نوین آبیاری، ایجاد ایستگاه‌های پایش برای ثبت آب ورودی، همچنین تامین شرایط زیستی مورد نیاز زیست مندان.

 سا لهاست می گویند و می نویسند که با اجرای این طرحها بحران دریاچه ارومیه کنترل خواهد شد. اما, طبق معمول رژیم و رویه آخوندی, سالهاست می گویند و می نویسند. ازبودجه و اجرا و عمل به طرحها خبری نیست. برای بشاراسد میلیاردها دلار نقد دارند و می فرستند, ولی برای حفظ دریاچه ارومیه و حراست از منافع ملی در آذربایجان خیر, بودجه ندارند! جواب رژیم به اعتراض مردم هم سرکوبست. طوری که حتی بابت اعتراض مسالمت آمیز زیست محیطی نیز مردم  با زندان و شکنجه و شلیک و چماقداران موتورسوار و نیروی ویژه سپاه و بسیج و لباس شخصیها مواجه اند.  در باره تهاجمات مسلحانه اخیر رژیم به مردم معترض و شجاع ارومیه و تبریز اکنون کلیپها و مدارک  زیادی روی سایتها و انترنت موجود است.

س – خلاصه بفرمایید , خطرعاجل ناشی از این وضعیت بحرانی دریاچه چیست؟
ج – دریاچه ارومیه بزرگترین اکوسیستم آبهای داخلی ایرانست. مرکزفوق العاده مهمی برای اسکان موقت و دائمی گونه های بسیارمتنوع پرندگان مهاجر و حیوانات و... این دریاچه بزرگ نقش مهمی در تعادلهای جوّی منطقه دارد. اما خطرعاجل همان بالارفتن غلظت نمکی و سرانجام تبدیل دریاچه به نمکزار عظیمی درمعرض بادهای تند و توفانی است. با ادامه این بحران ظرف دوسه سال آینده کل دریاچه خشک خواهد شد, با تمام عواقب مهیب و وحشتناک آن. کارشناسان می گویند اگر طرحهای موجود همگی به سرعت اجرا نشوند, دراین صورت یک فاجعه ی مخوف اقتصادی و انسانی رخ خواهد داد. توفانهای نمکی ابتدا کشاورزی استانهای مجاور را در معرض نابودی قرارخواهد داد و سپس ۱۸ استان کشوررا فرا خواهد گرفت. این توفانها همچنین نواحی مسکونی پر جمعیت منطقه را تهدید خواهند کرد. دریاچه ارومیه نباید بمیرد.

س – چه باید کرد؟ ج – انصاف بدهید, درکجای دنیا, حتی می توان پرسید درکدام دیکتاتوری و جبّاریتی, توده مردم , که به حق نگران خطر زیست محیطی هستند و به نشانه اعتراض به تظاهرات مسالمت آمیز خیابانی همت می کنند, این طور مورد تهاجم مسلحانه و حمله چماقداران مسلح قرارمی گیرند؟ درکجای دنیای کنونی چنین درجه از جاهلیت و جنایتکاری ابلهانه دیده می شود؟ با توجه به این کنشهای تکراری و جاری رژیم ولایت فقیه است که پاسخ روشن همان قیام عمومی مردم ایران برای برافکندن این جرثومه فساد و جهل و جنایت است.  تاریخ مصاحبه ۷ شهریور۱۳۹۰