پیوندهای مفید

دنبال کننده ها

با پشتیبانی Blogger.
سايت روزنامه فرانکفورتر روندشاو (آلمان) 24/10/90: «بقلم ريتا زوسموت-... دولت عراق تحت سرپرستي نوري المالکي مي‌خواست تا پايان 2011 آن‌جا را ببندد و ساکنان را ابتدا در داخل عراق جابجا کند و در نهايت اخراج کند. در اثر اعتراضات بين‌المللي و فراخوانها براي حل وضعيت بحراني که جان انسانها را بهمخاطره مي‌اندازد در ابتدآ آخر دسامبر سال 2011 مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا و دبيرکل سازمان ملل ‌متحد بان کي‌مون دخالت کردند. صدراعظم آنگلا مرکل نيز به‌طور شخصي با نخست‌وزير عراق تماس گرفت. او از مالکي خواست که با يک به تعويق افتادن زمانبندي موافقت کند و متعهد شود که جابه‌جايي را منطبق با اصول حقوق‌بشري به اجرا در آورد. هم‌چنين تلاش زياد مسئول سازمان ملل در عراق مارتين کوبلر کمک کرد که يک مهلت 6ماهه داده شود. در يک اعلاميه توضيح اهداف در 25دسامبر اما روي تعطيل شدن کمپ و جابه‌جايي سکنه به پايگاه نيروهاي آمريکايي به‌نام ليبرتي تأکيد شده است. 


قسمت بزرگي از ساکنان اين کمپ جوانان به‌شمار مي‌روند که ساليان کمي است که در آن‌جا زندگي مي‌کنند. به‌خاطر اقدامات غيرانساني رژيم ايران عليه مخالفان خود، آنها به عراق گريخته‌اند. که در اشرف براي ساختن و آموزش يک جنبش دموکراتيک جديد سهيم باشند. در کنار پناهندگان از کشورهاي غربي در اشرف انسانهايي زندگي مي‌کنند بخصوص زنان که از زندانهاي ايران گريخته‌اند. بعد از ساليان متمادي زندان بودن و در نهايت تحت تعقيب قرار داشتن و به‌خاطر سرکوبي به‌خاطر داشتن يک عضو خانواده که عليه رژيم فعال بوده ، زندگيشان در ايران در معرض خطر قرار داشته است. آنها در اشرف پذيرفته شده‌اند چونکه قبلاً مورد شکنجه قرار گرفته بودند و بايستي درمان نيز مي‌شدند.

به‌خاطر عملياتهاي زيادي که در عراق صورت مي‌گيرد در عراق هيچ جايي وجود ندارد که آنها واقعاً امن باشند. بين روزهاي 25 تا 28دسامبر ساکنان خبر از شليک موشک به اين کمپ داده‌اند...


خارج از اين وضعيت کمپ در نظر گرفته شده ليبرتي نيز قابل‌قبول نيست. بعد از اين‌که نيروهاي آمريکايي در آوريل 2009 آن‌جا را تخليه کردند اين کمپ مورد غارت وچپاول قرار گرفت که به‌طور واقعي آن را غيرقابل سکونت نموده است. حداقل‌ترين امکانات انساني و تاسيساتي در آن‌جا وجود ندارد. در عوض برا ي سکونت اولين ساکنان در آن‌جا آماده‌سازيهاي صورت گرفته و محل با ديوارةاي بتوني محصور شده و در آن‌جا دوربينهاي مراقبتي نصب شده است. تقاضاي حقوق‌دانها و متخصصان که محل را مورد بررسي قرار دهند نيز رد شده است. دولت عراق روي ”استقلال خود تأکيد دارد و به‌نظر مصمم است که با فشار ايران همراهي کند.. قبل از مشخص شدن اين غارتگريها 400تن از سکنه اشرف براي جابه‌جايي موافقت خود را اعلام کردند که همکاري کردن و انعطاف پذيري خودشان را به اثبات برسانند.. در اين شرايط مخاطره‌آميز فقط تماسهاي اضطراري با سازمان ملل و آمريکا و اتحاديه اروپا کمک مي‌کنند که از اجراي يک خشونت جديد جلوگيري شود. 


بعد ازا اين‌که جامعه جهاتي موفق شد در آخر سال 2011 از تخليه خشونت‌آميز کمپ جلوگيري نمايد نبايد که از فشارهاي بين‌المللي روي دولت عراق کاسته شود. در بيانيه‌ها نيايد از اين محتوا خالي شود که ساکنان نبايد در شرايط غيرقابل‌قبول براي زندگي و شرايطي که زندگيشان در معرض خطر قرار گيرد برده شوند. به اين صورت با توجه به وخيم شدن هر چه بيشتر وضعيت امنيتي در عراق اين مد نظر قرار بگيرد که خود کمپ اشرف محلي باشد که از آن‌جا انسانها به کشورهاي ثالت به اروپا يا خار ج از آن بروند. بعد از مداخله کردن کميسارياي عالي پناهندگان اين ساکنان تقاضاهاي پناهندگي خودشان را دادند که به کشور ثالت برده شوند. بعضي از کشورها اعلام موافقت کردند در نامه صدر اعظم مرکل به نخست‌وزير عراق اعلام شده که آلمان بعد از چک وضعيت و پرونده‌ها حاضر است که پناهندگاني را از اشرف بپذيرد. حقوق‌بشر و انسانيت ما را موظف مي‌سازد که هر کاري بکنيم که از کشته شدن اين مردان و زنان صلح‌طلب جلوگيري شود.


ريتا زسموت از سال 1987 تا 2002 نماينده مجلس فدرال و از 1988 تا 1998 رياست مجلس را به‌عهده داشته است».

Blog Archive