پیوندهای مفید

دنبال کننده ها

با پشتیبانی Blogger.
مقدمه:
بدنبال علني شدن جنگ خامنه اي با احمدي نژاد در موضوع عزل و ابقاي مصلحي، اينروزها اسفنديار رحيم مشايي به عنوان سر يك جريان انحرافي از طرف جناح خامنه اي مورد حمله قرار گرفته است. خواست اين جناح از احمدي نژاد كنار گذاشتن مشايي است. يكسري جن گير و رمال هم به عنوان عوامل مشايي دستگير كرده اند.

ويدئوئي كه در مورد ظهور قريب الوقع امام زمان تهيه شده و در آن خامنه اي به نام سيد خراساني و احمدي نژاد به عنوان شعيب صالح كه فرمانده امام زمان است در آن مطرح است، گفته مي شود زير نظر مشايي تهيه شده است. رمالها و جن گيرها را نيز در رابطه با اين نوار ويدئوئي دستگير كرده اند. آخوند مصباح يزدي كه بعداز انتخاب احمدي نژاد گفته مي شد تئوريسين اين باند است، به شدت در مقابل اين نوار موضع گرفته و گفته كساني كه اين حرف ها را مي زنند، مي خواهند “باب“ و “بها“ (بهائيت) جديد راه بياندازند و او هم خواهان كنار گذاشتن مشايي است.
گفته مي شود كه احمدي نژاد نه تنها مشايي را كنار نمي گذارد بلكه يكي از شروطش براي بازگشت از بست خانگي، معاون اول شدن مشايي بود.
با توجه به اينكه مشايي محور جنگ باند خامنه اي با احمدي نژاد شده است، در اينجا به طور مختصر رحيم مشايي را معرفي مي كنيم.
رحيم مشايي كيست؟
اسفنديار رحيم مشايي در آبان ماه سال ۱۳۳۹ در رامسر متولد شد. در نوجواني در ‏هيات‌هاي مذهبي مداح بود. او در زمان پيروزي انقلاب ايران ۱۸ سال داشت.
مشايي از همان اوائل انقلاب ضد سلطنتي در واحد اطلاعات سپاه فعال شد و در اطلاعات سپاه رامسر به فعاليت پرداخت. در سالهاي 58 تا 61 در سركوب مردم كردستان به دعوت پاسدار نقدي در معاون اطلاعات واحد در قرارگاه حمزه بود. مشايي با نام مستعار محب الاولياء در مناطق کردنشين در ‏اقدامات امنيتي-اطلاعاتي عليه مردم كردستان فعال بود.
اسفنديار رحيم مشايي از بازجويان و شكنجه گران دهه 60 بود. يكي از سايت هاي رژيم 17 خرداد 88 درباره مشايي مينويسد: ”همسر مشايي در يك خانه تيمي منافقين پس از درگيري و كشته شدن 4نفر از سپاه در حالي دستگير مي‌شود كه بيهوش شده ‌است. مشايي ، بازجوي اين خانم بود كه او را به توبه كشاند و بعدها با او ازدواج كرد.
پس از تشکيل وزارت اطلاعات در سال ۶۳، رحيم مشايي «مسئول تدوين استراتژي ‏نظام جمهوري اسلامي در خصوص اکراد ايراني» بود. و مسئوليت «مناطق بحراني کشور» را در زمان ريشهري در وزارت اطلاعات بعهده داشت او همچنين از موسسين «موسسه مطالعات علمي» (در سال ۷۶) وابسته به وزارت اطلاعات است که عمده فعاليت اش ‏تحقيق و پژوهش و ارائه راهکارهاي قوميت‌هاي ايران است.
رابطه با احمدي نژاد
حسين الله کرم درباره آشنايي ‏احمدي نژاد و مشايي مي‌نويسد: «احمدي‌نژاد فرماندار خوي بود و مشايي عضو شوراي ويژة ‏تأمين استان. آشنايي از اين طريق ‏سبب شد تا بعدها احمدي‌نژاد (شهردارتهران) به سبب شناختي که از سبک کار فرهنگي موفق ‏مشايي در کردستان داشت او را به ‏سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران فراخواند.» محصولي، ثمرهاشمي، پرويز فتاح و احمدي نژاد در سال 59 از طرف مهدوي كني به كردستان اعزام شدند كه با رحيم مشايي كه در فعاليت هاي اطلاعاتي در آنجا بود، تيمي را تشكيل دادند كه تاكنون آنرا حفظ كرده اند.
سمت هاي ديگر مشايي قبل از رياست جمهوري احمدي نژاد عبارتند از:
مدير كل اجتماعي وزارت كشور در دروره وزارت علي محمد بشارتي (از 1372 تا 1376)
مسئول راديو پيام (در دوره خاتمي تا شهردار شدن احمدي نژاد)
مدير شبكه راديو تهران
معاون اجتماعي و فرهنگ شهرداري تهران (در دوره شهرداري احمدي نژاد) از سال 1382 تا 1384
رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران (در دوره شهرداري احمدي نژاد) از سال 1382 تا 1384
رحيم مشايي از سال 1368 تا 1388 (بمدت 20 سال) مسئول ماهنامه «سروه» بود. اين نشريه با گستره ‏توزيع بين‌المللي در ايران و جهان منتشر مي‌شود. زبان آن کردي سوراني است
بين رحيم مشايي و احمدي نژاد كه در دروه دوم خاتمي تحت عنوان آبادگران به شهرداري تهران راه يافتند، روابط جديدي شكل گرفت كه تاكنون ادامه يافته است.
گرايشات رحيم مشايي: رحيم مشايي از طرفداران حجتيه است و گرايش به جريان خاص ”مهدويتگرا” دارد كه به دليل اصرار روي آن در سال 72 او را از وزارت اطلاعات كنار گذاشتند (حاضر شد براي اعتقادش بها بپردازد).
سمت هاي رحيم مشايي در دولت نهم (از 1384 تا 1388)
معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري
رئيس مركز مطالعات جهاني شدن
جانشين رئيس جمهور در شورايعالي ايرانيان خارج از كشور
عضو شوراي فرهنگي دولت
نماينده رئيس ‌جمهور در شوراي نظارت بر سازمان صدا و سيماي
عضو کميسيونهاي اقتصاد وفرهنگي دولت
رياست کميته ‏عالي در مورد طرح خط لوله گاز ايران-پاکستان-هند،
 عضو هيأت ‏مديره موسسه «رايانه شهر» است.
دور دوم رياست جمهوري احمدي نژاد
احمدينژاد در 25تير88 (در بحبوحه اعتراضات به انتخابات) مشايي را به عنوان معاون اول خود معرفي كرد كه با سيلي از اعتراضات حتي در ميان طرفداران خودش عليه اين انتصاب مواجه شد. به طوريكه خامنه اي ناچار شد در 27تير88 طي نامهاي به احمدينژاد خواهان بركناري مشايي از اين سمت شود. احمدي نژاد تا يكهفته به نامه خامنه اي بي اعتنايي كرد كه با بالا گرفتن موج مخالفت، مشايي از اين سمت استعفا داد و بلافاصله احمدي نژاد او را به رياست دفترش نصب كرد. روزنامه جمهوري اسلامي در 3مرداد88 دراينباره نوشت: ”در جلسه هيأت دولت, احمدينژاد گفت: كساني كه در مورد آقاي مشايي حرف ميزنند كوچك مغزند و نميفهمند. آقاي مشايي در مسند خود محكم هستند و من هيچ كوتاه نخواهم آمد. در ادامه جلسه مشايي به عنوان ادارهكننده جلسه مديريت را برعهده گرفت. بقيه وزرا نيز اعلام كردند در صورت ادامه جلسه و اداره آن توسط مشايي در آن شركت نخواهند كرد كه عملاً نيز ادامه جلسه پس از تنفس منتفي شد”. بدنبال اين واقعه، احمدي نژاد 4 نفر از وزرايش را (صفار هرندي وزير ارشاد، محسني اژه اي وزير اطلاعات، وزير كار و ..) از كار بركنار كرد.
سمت هاي مشايي در دولت دهم
رئيس دفتر و سرپرست نهاد رياست جمهوري
رئيس شورايعالي مناطق آزاد,
نمايندگي ويژه رئيس‌جمهور جهت تصميم‌گيري در مورد نحوه اجراي اختيارات هيأت وزيران در امور نفت
جانشين رئيس‌جمهور در شوراي عالي امور ايرانيان خارج از کشور
معاونت رياست جمهوريو عضويت دركميسيون فرهنگي دولت,
رئيس گروه مشاوران جوان
در 31مرداد89 مشايي بعنوان نماينده ويژه رياست جمهوري در خاورميانه منصوب شد.
دبير کميسيون فرهنگي دولت،
رياست شوراي هماهنگي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي،
رئيس کارگروه زيارت و فرهنگ رضوي،
رئيس مرکز ملي جهاني‌شدن،
رئيس شوراي اطلاع‌رساني دولت ايران
مسئوليت انتصاب مدير عامل صندوق مهر امام رضا
مسئوليت کنترل و نظارت مرکز امور حقوقي بين‌المللي رياست جمهوري
نماينده تام الاختيار رئيس‌جمهور در ستاد مرکزي راهيان نور
عضويت در شوراي فرهنگي دولت با حکم رئيس جمهور
رئيس کميته ‏عالي در مورد طرح خط لوله گاز ايران – پاکستان – هند
نماينده رئيس‌جمهور در شوراي نظارت بر صدا و سيما
رئيس مرکز ملي جهاني‌شدن
نظارت برکار سخنگوهاي دولت و رئيس شوراي اطلاع رساني دولت
نمونه هائي از مواضع و اقدامات مشايي كه اصولگرايان را عليه خود برانگيخته است:
حجاب در ايران آزاد است! در اوايل تير ماه 1385، اسفنديار رحيم مشايي در گفت و گو با روزنامه "صباح" چاپ ترکيه در پاسخ به سوال "اليف کورپا" خبرنگار زن روزنامه صباح، که "آيا مي‌توانم روسري‌ام ‏را بردارم؟"، گفته: "بله! اينجا ايران آزاد است. "در ايران استفاده از حجاب بدون ‏اجبار است و هيچ فشاري از طرف حکومت در استفاده از حجاب اعمال نمي‌شود.
استفاد از مشروبات و شناي خانم هاي ايراني با مايو در تركيه اشكال ندارد! "اليف کورپا" خبرنگار زن روزنامه صباح، كه در تيرماه 85 از مشايي سئوال كرد: توريست‌هاي ايراني در ترکيه، ‏مشروبات الکلي استفاده مي‌کنند و حجابي هم ندارند و در آب، خانم‌ها با مايو مي‌روند. اين شما را ناراحت نمي‌کند؟" ‏مشايي با خنده مي گويد: "اين مسائل شخصي‌شان هست و اگر دوست دارند مي‌توانند هم مشروبات الکلي استفاده کنند و ‏هم بي‌حجاب باشند و هم با مايو بگردند
دوره اسلامگرائي به پايان رسيده است: مشايي به خبرنگار صبا در تيرماه 85 ميگويد: دوره اسلامگرايي به پايان رسيده است، بشر ‏سرعتش بالا رفته است، فهمش تيز شده و به يک حقايقي مي رسد که لازم نيست ديگر از دور پوسته اسلام طي ‏کند."
شركت در جلسه رقص و آواز: خبرگزاري فارس در 10دي85 خبر از اعتراض نمايندگان به شركت مشايي در جلسه رقص وآواز زنان در افتتاحيه اجلاس گردشگري کشورهاي اسلامي در ترکيه داد.
حمل قران و تحويل به قاري، دف زنان: در 18 آبان 88 در مراسم افتتاح همايش فرصت‌هاي سرمايه گذاري در صنعت گردشگري ايران در حضور مشايي، افرادي با لباس محلي، دف زنان قرآن را حمل و به قاري تحويل دادند.كه به دنيال آن برخي مراجع مانند گلپايگاني و مكارم و ... به شدت اعتراض كردند و خواهان استعفاي مشايي به خاطر توهين به قران شدند.
پيامبران مديريت درستي نداشتند: در 20 ديماه 88 در جشنواره تحقيقات علوم پزشكي رازي مشايي گفت: ... حضرت نوح با ۹۵۰ سال عمر نتوانست مديريت جامع کند چرا که عدالت را ايجاد نکرده‌است. آمدن پيامبران در طول تاريخ به دنبال تمام شدن دوره‌ پيامبري قبلي بود. اگر هر پيامبر مديريت درستي مي‌کرد عدالت برقرار مي‌شد. به دنبال اين سخنان مراجع اعلام كردند كه ابقاي مشايي در هر سمتي حرام است.
مكتب ايراني: مرداد 89 در همايش ايرانيان خارج از كشور، “مكتب ايران“ را به جاي مكتب اسلام مطرح كرد، كه جنگ جدي و دنباله داري را عليه خودش واحمدي نژاد به راه انداخت.
تقدير و تشكر از انگليس: در فروردين 1390 زمانيكه كتيبه كوروش قرار بود به انگلستان برگردد، مشايي از انگليسي‌ها به دليل در اختيار گذاشتن کتيبه تقدير و تشکر کرد.

رابطه مشايي با غرب و آمريكا
در 18 شهريور 84 (يعني 18 روز پس از تشكيل اولين دولت احمدي نژاد) جك استراو وزير امور خارجه وقت انگليس براي شركت در مراسم افتتاحيه نمايشگاه «امپراتوري فراموش شده: جهان هخامنشي» ايران، در موزه بريتانيا شركت كرد كه در اين مراسم اسفنديار رحيم مشايي، رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري همراه با مديران موزه ملي ايران، حضور داشت.
در 27 خرداد ماه 86 تحت عنوان مقدمه برگزاري همايش ايرانيان رحيم مشايي در لندن بود كه ملاقاتهايي با جك استروا داشت. از آنجا كه در همان ايام لقب شواليه از طرف ملكه انگليس به سلمان رشدي داده شد, يك موج اعتراض شديد عليه مشايي براه افتاد. در همين ايام سايت تابناك پرده از ملاقات مشايي با جك استروا برداشت و بعداز اشاره به دادگاه فرجام خواهي در انگليس و حكم دادگاه مبني بر خروج مجاهدين از ليست تروريستي انگليس نوشت: مسئولان ايراني در حال انجام مذاكرات راهبردي با دولت انگليس هستند و چندين سفر رحيم مشايي و ملاقات‌هاي او با جك استراو ـ وزير خارجه سابق و رئيس فراكسيون حزب كارگر در پارلمان انگليس در اين راستا انجام شده است. به اين ترتيب نقش و ماموريت لابيگري مشايي براي دولت احمدي نژاد علني شد كه اختلاف احمدي نژاد را با ساير جناحها و باندهاي رژيم بر ملا مي كند.
دوستي با مردم اسرائيل: خبرگزاري انتخاب 29تير87 نوشت“ رحيم مشايي در منصب رياست سازمان ميراث فرهنگي بود, طي سخناني اعلام كرد: ”ايران با هيچ كشوري جنگ ندارد و با همه مردمان دنيا حتي با مردم آمريكا و اسرائيل دوست است” به دنبال اين سخنان موج شديد اعتراض عليه او بلند مي شود كه مشايي طرفدار اسرائيل است. 200 نفر از نمايندگان خواستار بركناري او مي شوند. اما مشايي مجددا در مرداد 87 حرفش را تكرار كرد كه موج شديدي عليه او بلند شد تا آنجا كه خامنه اي در شهريور 87 ناچار شد وارد شود و اعلام كند كه دوستي با مردم اسرائيل غلط است و از طرفين مي خواهد كه به اين دعوا پايان بدهند. مطهري نماينده مجلس بعداز سخنان خامنه اي خطاب به احمدي نژاد گفت: حرف آقاي مشايي به تنهايي ‏نيست.‏ فکر مي‌کنم سخن آقاي مشايي درباره دوستي با مردم اسرائيل حرف حساب‌شده‌اي بود. دولت ايران مي‌خواست به ‏آمريکا و اسرائيل پيام بدهد تا مشکل‌شان در جاي ديگري حل شود. در کجا؟ در مسائل هسته‌اي!
در اسفند 1387 مشايي به كانادا رفت و در يك مسافرت غير رسمي وارد آمريكا شد و در آنجا از طريق لابي هايش مطرح كرد كه: احمدي نژاد حتما در انتخابات دوره دهم رئيس جمهور خواهد شد و من در مقام بالاتري قرار خواهم گرفت كه رابطه با غرب را دنبال مي كنم.
واشنگتن پست 16/2/1390: «6 مه 2011- نويسنده: ديويد ايگناتوسignatius :.... گفته مي‌شود که در ماههاي اخير، مشايي مجموعه‌اي از تماسها را شروع کرده و تلاش مي‌کند تا باب گفتگويي را با آمريکا بگشايد.... يک تحليلگر به‌خوبي آگاه در امور ايران گفت، او (احمدي‌نژاد) از دنياي خارج، براي به‌رسميت شناخته شدن، استدعا مي‌کند، و ابزار او در اين زمينه، مشايي است... منابع مي‌گويند، مشايي علائم مختلفي فرستاده که مويد آنست که او، خواهان ملاقات با نمايندگان آمريکايي است. مقامات آمريکايي مي‌گويند ملاقاتي صورت نگرفته است، و علتش هم احتمالاً اين است که واشنگتن، دقيقاً نمي‌داند که مشايي چه کسي را نمايندگي مي‌کند و دستور کار او براي اين گفتگوها چه ممکن است باشد.
با توجه به شايعات گسترده در مورد سفرهاي مشايي، اين احتمال وجود دارد که خامنه‌اي و نزديکان او، نسبت به تلاشهاي وي براي گشودن کانالي با واشنگتن، آگاه باشند.... گفته مي‌شود که مشايي، مدير باهوشي است که مانند احمدي‌نژاد، به ساختار مذهبي اعتماد ندارد. ...

ملاحظه: علاوه بر موارد بالا يك موضوع پايه اي ديگر مالي است كه اختلاس هاي باند احمدي نژاد توسط مشايي دنبال شده و مي شود و در اخباري كه اين روزها در رسانه هاي رژيم ميايد صحبت از اختلاس هاي 1000 ميلياردي توسط مشايي و باندهاي احمدي نژاد است. كه اين موضوع شايان يك پژوهش ديگر است.

‎‎

‎‎