پیوندهای مفید

دنبال کننده ها

با پشتیبانی Blogger.
پدر محمد مختاري : اجازه ندادند به بهشت زهرا برويم
جرس: جلوگيري نيروهاي امنيتي از حضور خانواده هاي جان باختگان پس از انتخابات در بهشت زهرا به مناسبت هاي مختلف همچنان ادامه دارد.
پدر محمد مختاري كه در تظاهرات ۲۵ بهمن ۸۹ بر اثر شليك مستقيم گلوله جان باخته بود به جرس مي گويد: از خانواده ي آنها خواسته اند به دليل رعايت مسايل امنيتي در روز تولد محمد مختاري از رفتن به بهشت زهرا خودداري كنند.


پدر و ديگر بستگان محمد مختاري

روز جمعه تولد محمد مختاري دانشجوي ۲۲ ساله اي بود كه در راهپيمايي اعتراضي ۲۵ با اصابت مستقيم گلوله كشته شد اما گزارش هاي رسيده از بهشت زهرا حاكي است كه ماموران با حضور پراكنده در بهشت زهرا از هر گونه تجمع و مراسم ممانعت به عمل آوردند.
اسماعيل مختاري پدر اين جان باخته ي جوان در گفتگوي تلفني كوتاهي به جرس گفته است: چند روز قبل از تولد پسرم، خيلي محترمانه زنگ زدند و مرا خواستند و گفتند جو كمي متشنج است و اگر امكان دارد شما هم در بهشت زهرا حضور پيدا نكنيد.
وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا خانواده امروز موفق شده اند كه در بهشت زهرا حضور پيدا كنند گفت: ما مانده ايم و خودمان هم نمي دانيم چه بايد بكنيم. بلاخره وقتي مرا خواستند و وقتي رفتم با ماموران صحبت كردم به ما گفتند نرويد، اول سوال كردند، شما مثل اينكه برنامه اي براي محمد در بهشت زهرا داريد. بعد من هم گفتم برنامه اي نيست مثل همه ي پنج شنبه جمعه ها ما هم مثل خانواده هاي ديگر مي خواهيم سر مزار بچه مان حاضر شويم. تولد پسرم هم هست مي خواهيم برويم كنارش باشيم. گفتند مي شود شما از اين كار خود داري كنيد. گفتم چرا؟ يعني سر قبرِ فرزندمان هم نرويم؟ يعني اجازه نمي دهيد تولد فرزندم برويم سر مزارش و كنارش باشيم؟ گفتند اگر نرويد بهتر است

وي ادامه داد: من به آنها گفتم من ومادرش تنها نيستيم، فاميل هاي ديگري هم هستند، دوستان ديگري هم هستند كه شايد آنها بخواهند بروند در سالروز تولد كنار محمد باشند. ولي خب گفتند شما نرويد و از بچه ها هم بخواهيد كه براي تولد محمد به بهشت زهرا نروند چون فضاي فيسبوك نشان مي دهد كه برنامه هايي دارند و اگر شما نرويد بهتر مي شود كنترل كرد.

پدر محمد مختاري تاكيد كرد: محمد براي ما هميشه زنده است و اين آرزوي هر پدر و مادري است كه در روز تولد كنار عزيزشان باشند ولي خب به ما اين اجازه را ندادند. چاره اي نبود، كاري نمي توانستيم بكنيم گفتيم باشد نمي رويم. از همه ي كساني كه مي خواستند در روز تولد كنارمان باشند تشكر مي كنم اما بچه ي من هم دست هايش خالي بود و با دست خالي رفت و كشته شد، حالا دست هاي ما هم خالي ماند و نتوانستيم كاري برايش بكنيم....
نا امنيِ خانواده هاي جان باختگان پس از انتخابات
جلوگيري از برگزاري مراسم هاي مختلف در بهشت زهرا و فشار بر خانواده هاي جان باختگان بارها صورت گرفته و مورد اعتراض خانواده ها نيز قرار گرفت و به همين دليل بسياري از خانواده ها ترجيح داده اند براي حفظ امنيت ساير اعضاي خانواده ي خود سكوت اختيار كنند.

پيشتر در مراسم تولدي كه براي امير ارشد تاجمير يكي از كشته شدگان راهپيمايي عاشوراي ۸۸ برگزار شده بود، تعدادي از خانواده‌هاي جان باختگان پس از انتخابات و شركت‌كنندگان در مراسم براي چند ساعت بازداشت و مورد بازجويي قرار گرفتند.
در ميان دستگيرشدگان مراسم امير ارشد تاجمير اعضاي خانواده خانواده هاي سهراب اعرابي، رامين رمضاني و مصطفي كريم بيگي، همراه با چند تن از مادران عزادار و شركت كنندگان در مراسم تولد امير ارشد تاجمير هم حضور داشتند كه آنها پس از بازجويي چند ساعته آزاد شدند اما پدر رامين رمضاني و دو تن از مادران عزادار بيش از چند ماه در بازداشت به سر برده و سپس با قيد وثيقه آزاد شدند.
مادر سهراب اعرابي در خصوص همين فشارها در مصاحبه اي به جرس گفته است: دستگاه قضايي در كشور ما متاسفانه ضعيف است و بد عمل مي كند و بعد علاوه بر اينكه قاتلان فرزندان ما را معرفي نمي كنند حتي خود خانواده ها هم احساس امنيت نمي كنند. من اينجا خانواده هايي را مي بينم كه حتي بر سر مزار فرزندان شان هم امنيت ندارند، چه كسي پاسخگوي آنهاست؟.
وي گفته بود: براي خود من لباس شخصي ها مشكل ايجاد كرده اند. در مراسم سالگر شهيد علي حسن پور، تعداد زيادي ماموران لباس شخصي ايستاده بودند، كه دو نفر از آنها آمدند از من و مادر اشكان سهرابي كارت شناسايي خواستند، اما من كارت شناسايي ام را به آنها ندادم و فقط گفتم من مادر سهراب هستم و ايشان مادر اشكان، مي دانستم اگر كارتم را بدهم ديگر صاحب آن نخواهم بود، از اين اتفاق ها زياد براي ما پيش آمده است. مگر نيامده اند در خانه خودمان عكس هاي سهراب را با خودشان نبرده اند؟
مادر سهراب پيشتر با تاكيد بر اينكه ما به جز حقوق ساده شهروندي مان چيز ديگري نمي خواهيم از سازمان ملل خواست تا وضعيت حقوق شهروندي خانواده هايي كه عزيزان شان را تنها به جرم يك اعتراض ساده در خيابان هاي ايران از دست داده اند بررسي كند.
به تازگي نيز جمعي از خانواده هاي كشته شدگان پس از انتخابات با حضور در بهشت زهرا مشغول برگزاري مراسم دعا و نيايش بودند كه نيروهاي يگان ويژه در بهشت زهرا با حضور در ميان خانواده، خواستار اين شدند كه اين خانواده ها بهشت زهرا را ترك كنند.

لادن مصطفايي همسر شهيد علي حسن پور كه در راهپيمايي مسالمت آميز ۲۵ خورد مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود در مورد حضور نيروهاي يگان ويژه در بهشت زهرا به سرخ سبز گفته بود: ما سر مزار عزيزان مان هم آرامش نداريم، من به ماموراني كه در بهشت زهرا مرا صدا كردند هم گفتم ما به شما بدهكاريم يا شما به ما.