پیوندهای مفید

دنبال کننده ها

با پشتیبانی Blogger.

مجلس آخوندها با چند ضربه پی در پی، محمود احمدی نژاد، پادوی عاصی رهبر را وادار به عقب نشینی کرد. روز سه شنبه مجلس آخوندها به وزیر پیشنهادی احمدی نژاد برای وزارت ورزش و جوانان رای اعتماد نداد. از ۲۴۷ نماینده حاضر در مجلس، تنها ۸۷ نفر به نفع حمید سجادی رای دادند، یعنی مجلس با ۱۳۷ رای مخالف و ۲۳ رای ممتنع مخالفت اش را با محمود احمدی نژاد اعلام کرد. هر چند احمدی نژاد همراه با معرفی سجادی نامه تندی به مجلس نوشته بود، اما در این روز حتا به التماس افتاد، اما نتوانست مشکل را حل کند. او ملتمسانه به مجلس نشینان گفت: "رایی که شما می‌دهید، روی چشم ماست و استدعا دارم اجازه بدهید که وزارتخانه‌ی ورزش و جوانان در تجربه‌ی اول با کمک دولت و مجلس با اقتدار شکل بگیرد."

این درحالی است که محمود احمدی نژاد مخالفت خود با تشکیل وزارت ورزش و جوانان را اعلام کرده و بیش از شش ماه از انجام مصوبه مجلس خودداری کرده بود. هرچند احمدی نژاد در این روز گفت: "من استدعا می کنم اگر کسی از احمدی نژاد به هر دلیلی دلخوری دارد، از این مساله تفکیک کند"، اما علی لاریجانی به او پاسخ داد: "این مجلس هیچ‌وقت مصالح کشور و مملکت را فدای چنین مسایلی نمی‌کند و نمایندگان بر اساس تشخیص خود به این نتیجه نرسیدند که به سجادی رای مثبت دهند".
روز سه شنبه بر خلاف گذشته، اطراف محمود احمدی نژاد خالی بود و حتا عضو هیات رییسه مجلس با لحن تندی به نمایندگان دولت که در صحن مجلس تردد می کردند دستور داد تا بر سر جای خود بنشینند.
به غیر از این، همین روز علی لاریجانی وصول طرح استیضاح صالحی، وزیر امور خارجه را با ۳۹ امضا اعلام کرد. کلید خوردن طرح استیضاح صالحی باعث شد تا ملک زاده، معاون او به سرعت استعفا دهد. محمد ملک زاده در استعفا نامه خود نوشت: "اینجانب کلیه اتهامات ناجوانمردانه نسبت داده شده به خود را با صراحت هرچه تمام‌تر تکذیب می‌نمایم" و اینگونه برخورد مجلسیان با خود را "ناجوانمردانه" خوانده و نشان داد که به راحتی حاضر به خالی کردن میدان نیست. پس از استعفای ملک زاده، روز گذشته (چهارشنبه) علی لاریجانی اعلام کرد که سی تن از نمایندگان امضا خود را پس گرفته اند، بنابراین طرح استیضاح حد نصاب امضا را ندارد و از دستور مجلس خارج می شود.
هرچند شمشیر داموکلس استیضاح از روی سر صالحی برداشته شد، اما بلافاصله کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اعلام کرد "بررسی تخلف احتمالی دولت" در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ را آغاز کرده است. علی بروغنی، نماینده سبزوار در مجلس آخوندها در این مورد گفت: "بحثی از سوی برخی از نمایندگان در خصوص پرداخت مبلغ ۸۰ هزار تومان توسط دولت به عنوان سود سهام عدالت به ۹ میلیون نفر در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دهم مطرح شده که در کمیسیون اصل نود مجلس در حال بررسی است."
یعنی، هنوز فشار به دولت با استیضاح وزیر امور خارجه پایان نیافته، بررسی تخلف آن در کمیسیون اصل ۹۰ شروع شد. این درحالی است که دولت محمود احمدی نژاد تحت فشار قرار دارد تا از دخالت در انتخابات آینده مجلس خودداری کند. عدم اعتماد به دولت دست نشانده رهبر و فشار به آن برای عدم دخالت در انتخابات، نشان از یک تقلب نهادینه شده در رژیم ولایت فقیه دارد، زیرا برای کنترل صندوق رای و بیرون آوردن نمایندگان خود از آن، هر باندی تلاش خود را می نماید. همچنانکه خود احمدی نژاد با همین شیوه توسط دار و دسته علی خامنه ای به ریاست جمهوری رسیده است.

Blog Archive