پیوندهای مفید

دنبال کننده ها

با پشتیبانی Blogger.

رادیو هلند وایر عربی ۲۹ خرداد - ده‌ها هزار تن از اعضا و هواداران جنبش اپوزیسیون مجاهدین خلق ایران در اجتماعی در نزدیکی پاریس به‌مناسبت ”سی‌امین سال مقاومت“ علیه رژیم ایران، به تأمین حفاظت بین‌المللی قرارگاه اشرف در عراق فراخوان دادند.
تظاهر کنندگان در اجتماعی که بسیاری از شخصیتها از جمله رودی جولیانی شهردار سابق نیویورک شرکت داشتند، شعارهای ”ایران، اشرف، آزادی“ سر می‌دادند. مریم رجوی رهبر این جنبش طی سخنانش در برابر جمعیت انبوه گفت ” مقاومت خاموش نخواهد شد“.
سازمان‌دهندگان گفتند حدود ده‌هزار نفر از اروپا و آمریکا و کانادا آمده بودند و در این اجتماع در تالار بزرگ نمایش در ویلپنت در شمال پاریس شرکت کردند.
شرکت‌کنندگان که به گرمی برای مریم رجوی دست می‌زدند، لباس‌های زرد به تن کرده و پرچم‌ها و بادکنکهای زرد نیز بلند کرده بودند.
این اجتماع که هر ساله برگزار می‌شود بعد از حمله ارتش عراق در اوایل آوریل به قرارگاه اشرف در شمال بغداد که بنا‌به آخرین آماری که این جنبش صادر کرده است، ۳۶کشته و بیش از ۳۰۰مجروح برجای گذاشت، برای مجاهدین از اهمیت خاصی برخوردار بود.
فرشته (۴۸ساله) که از ۲۵سال بیش در کانادا اقامت دارد به خبرگزاری فرانسه گفت ”ما اینجا هستیم تا از اهالی اشرف دفاع کنیم“. وی افزود که هر ساله در این اجتماع شرکت می‌کند ”اگر چه بلیط هواپیما برای او و چهار فرزندش ۷۰۰۰دلار می‌شود“.
رجوی در سخنانش خواستار استقرار ناظران سازمان ملل در این قرارگاه شد.
رئیس شورای ملی مقاومت ایران گفت، ”ما از آمریکا و اتحادیه اروپا می‌خواهیم تا تنها حفاظت ناظران را تأمین کنند، و این حداقل حفاظت از حیات مجاهدان اشرف است“.
شورای ملی مقاومت ایران که جنبش مجاهدین خلق بزرگترین تشکل آن است، بزرگترین جنبش اپوزیسیون ایران در خارج از کشور می‌باشد.
مقامات ایرانی در سال ۱۹۸۱اعلام کردند که مجاهدین خلق غیرقانونی هستند. بعد از سالها عراق این جنبش را در اوج جنگ با ایران در خاکش پذیرفت.
رئیس‌جمهور فقید عراق صدام حسین به آنان اجازه اقامت داد تا به او در جنگ با رژیم ایران طی جنگ (۱۹۸۰-۱۹۸۸) کمک کنند.
حدود ۳۴۰۰تن در قرارگاه اشرف که در هشتاد کیلومتری مرز ایران قرار دارد سکونت دارند.
بعد از سقوط صدام حسین، نیروهای آمریکایی سلاحهای این مخالفان را جمع‌آوری کردند و کنترل این قرارگاه را به نیروهای امنیتی عراقی که فرماندهان آنان روابط خوبی با رژیم تهران دارند، تحویل دادند.
رجوی گفت ”مسئولیت برعهده آمریکا است چرا که حفاظت اشرف را به عراقیان تحویل داد. مسئولیت امنیت را به حکومتی تحویل داد که قبلاً بر نیتش برای سرکوب ساکنان تأکید کرده بود“.
تعدادی از شخصیتهای شرکت‌کننده از جمله پاتریک کندی پارلمانتر سابق آمریکا و رودی جولیانی شهردار سابق نیویورک و جان بروتن نخست‌وزیر سابق ایرلند سخنرانی کردند.
رودی جولیانی خواستار حذف فوری سازمان مجاهدین خلق از لیست سازمانهای تروریستی در آمریکا همانند اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۹شد.
یک مقام آمریکایی در اوایل ماه می‌گفته بود، آمریکا در کمتر از شش ماه مشخص خواهد کرد که مجاهدین خلق از لیست سازمانهای تروریستی حذف خواهند شد یا خیر.
تعدادی از اعضای شوراهای شهرداری‌ها در فرانسه برای ابراز حمایت خود در این اجتماع شرکت کرده بودند.
آنان خوشنودی خود را از پاسخ قضاییه فرانسه بعد از ۸سال عملیات امنیتی که به دستگیری ۱۶۴فعال مجاهدین خلق در پاریس در ژوئن ۲۰۰۳، از جمله مریم رجوی ”به اتهام تشکیل گروه با هدف تروریستی“ انجامید، ابراز کردند.
رجوی گفت از ”از هم پاشیدن پرونده توطئه“ خوشنود است.
در همین رابطه هانری لوکلرک رئیس انجمن حقوق‌بشر گفت ”در طول عمرم شنیده‌ام که کسانی را که مقاومت می‌کنند تروریست می‌نامند“.
جنبش مجاهدین خلق در سال ۱۹۶۵به هدف سرنگونی رژیم شاه تاسیس شد، سپس در برابر رژیم اسلامی که قدرت را در سال ۱۹۷۹به دست گرفت، به مقاومت پرداخت.

Blog Archive