پیوندهای مفید

دنبال کننده ها

با پشتیبانی Blogger.

1938166
برای روشن شدن هر چه بهتر این رویداد باید کمی به گذشته برگردم …
حکومت نازی در آلمان در سال 1933 که قدرت را به دست گرفت تا سال 1938 حدود 400 قانون تبعیض آمیز علیه یهودیان به تصویب رسانید که یکی از آن قوانین « قوانین نورنبرگ » است که در کمیته مرکزی حزب نازی و پارلمان آلمان تصویب و مورد اجرا قرار گرفت . به موجب این قانون , یهود ستیزی و آزار یهودیان به صورت یک سیاست رسمی و پیگیر حکومت درآمد . در اکتبر 1938 حکومت نازی به دستور هیتلر گذرنامه آلمانی یهودیان را باطل ساخت و آنانی که قصد خروج داشتند گذرنامه جدیدی می گرفتند که در آن مهر بزرگی زده می شد که نشان می داد دارنده آن یهودی است . چنین امری پناه گرفتن یهودیان در بسیاری از کشورهای دیگر را مشکل و حتی غیر ممکن می کرد .

و اما اصل ماجرا :
در تاریخ 7 نوامبر 1938 کاردار سفارت آلمان در پاریس ( به نام Ernst Vorn Rath ) هدف گلوله و سوء قصد یک جوان 17 ساله یهودی ( به نام Herschel Grynszpan ) قرار می گیرد . این ترور واکنشی بود در قبال یهودستیزی و اعمال هیتلر در مورد یهودیان و جالب است بدانید که هفته پیش از آن , پدر و مادر این جوان یهودی لهستانی از آلمان اخراج گردیده بودند و اجازه ورود به لهستان را نیز نداشتند .
19382666
بهانه نازی ها برای به راه انداختن این فجایع بدست اشان آمد . پس در شب بین نهم و دهم نوامبر 1938 مغازه های یهودیان و بیش از 200 کنیسه و مراکز اجتماعی آنان هدف حمله عمال نازی و واحدهای « اس اس » قرار گرفت و بسیاری از آنها به آتش کشیده شد و فقط در آن شب به تنهایی 92 یهودی به قتل رسیدند و همزمان ,واحدهای « اس اس » حدود 30 هزار نفر یهودی را بدون هیچ اتهامی به بازداشتگاه های ویژه منتقل ساختند .
شب کرسیتال یا « کریستال ناخت » نامیده شد زیرا شیشه های خرد شده مغازه های یهودی که بر روی پیاده روها پراکنده گردید بود آنقدر زیاد بود که در نور شب مانند بلوری می درخشید .

Blog Archive