پیوندهای مفید

دنبال کننده ها

با پشتیبانی Blogger.
  ۱۸ تیر ۷۸ (۹ ژوییه ۱۹۹۹)ـ خبرگزاری رژیم (ایرنا):‌ «وزارت فرهنگ و آموزش عالی ایران، جمعه‌ شب، درباره درگیریهای پنجشنبه‌ شب [۱۷تیر] و روز جمعه، در محل خوابگاه دانشجویان دانشگاه تهران اطلاعیه ‌‌یی صادر کرد. متن این اطلاعیه‌ به‌ شرح زیر است:
   «در آخرین ساعت پنجشنبه‌ شب گذشته، تظاهرات جمعی از دانشجویان در محوطه‌ کوی دانشگاه و مقابل آن...  با مداخله‌ خشونت‌آمیز نیروی انتظامی به‌ حادثه ‌یی تلخ و تأسّف بار تبدیل شد... در این حادثه‌ تلخ، که‌ در نوع خود بی نظیر است، حرمتها و حریمهایی شکسته‌ شده است، که‌ بازسازی و جبران آنها به‌ سادگی مقدور نخواهد بود. ضرب و شَتم دانشجویان و مجروح ساختن دهها نفر از آنان و بازداشت چند صد نفر دیگر، که‌ با توهینهای لفظی همراه بوده است، و ورود به‌ محوطه‌ دانشگاهی کوی، بدون اجازه و هماهنگی مقامات مسئول و پس از آن ورود به‌ ساختمان خوابگاهها و شکستن درب اتاقها و تحریب و انهدام لوازم شخصی و عمومی دانشجویان و دانشگاه و حتی آتش زدن یکی از اتاقها، که‌ منجر به‌ سوختن کتاب مقدس قرآن شده است و نیز ورود به‌ ساختمان دانشجویان خارجی، ضرب و شَتم آنان و تخریب وسایلشان و بی ‌حرمتی به‌ مقامات مسئول دانشگاهی، که‌ جهت فرونشاندن دامنه‌ بحران در محل حاضر شده بودند و در نهایت شلیک گلوله، حیثیت و امنیت دانشجویان و دانشگاهیان را مخدوش کرده و زمینه‌ یک بحران ملی را فراهم آورده‌است.
وزارت فرهنگ و اموزش عالی... امروز, از این حادثه‌ غمگین و شرمنده است و از تمام دانشجویان و دانشگاهیان بابت این هَتک حرمت به‌ محیط دانشگاهی عذرخواهی می‌کند...».
    ـ ‌‌خبرگزاری رژیم, ۱۸تیر: «برخی از مسئولان کشور عصر روز جمعه [۱۸تیر] در حالی که‌ حالت تشنّج هم‌ چنان بر محل خوابگاه کوی دانشجویان دانشگاه تهران حاکم بود، با حضور در این محل سعی کردند که‌ با دانشجویان سخن بگویند. حجت الاسلام عبدالواحد موسوی لاری وزیر کشور، دکتر مصطفی معین وزیر فرهنگ و آموزش عالی، دکتر محمد فرهادی  وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شفیعی معاون وزارت اطلاعات و مصطفی تاج زاده معاون وزیر کشور، از بعدازظهر روز جمعه‌ در کوی دانشگاه حضور یافتند و تلاش دارند با دانشجویان صحبت کنند. دانشجویان، خواستار حضور رئیس جمهوری در محل خوابگاه هستند. هم‌ چنین دانشجویان درپاسخ به‌ این پیشنهاد مسئولان مبنی بر انتقال دانشجویان به‌ خوابگاه دیگری، ضمن مخالفت با این عمل اعلام کردند که‌ اگر قرار است امنیت برقرار باشد باید در همین جا برقرارشود…»

   ۱۹تیر (۱۰ژوییه)‌ـ روزنامه «نشاط»: «در ساعت ۴.۵ صبح روز جمعه در حالی‌که بسیاری از دانشجویان خواب بودند، گروههای فشار از درِ پایین کوی دانشگاه وارد محوطه شدند… حدود یک ‌صد‌ تن از گروههای فشار به ‌اتفاق مأموران ضدشورش به ‌ساختمانهای خوابگاه دانشجویان هجوم بردند و به‌ زد‌و‌خورد با دانشجویان پرداختند. گزارش خبرنگار ما از محوطهٌ داخلی کوی دانشگاه تهران حاکی است در این هجوم درها و شیشه ‌های بسیاری از اتاقهای خوابگاه دانشجویان، شامل ساختمانهای ۱، ۳، ۴، ۱۴، ۱۵، ۲۰، ۲۱ و ۲۲، شکسته شد و وسایل دانشجویان، از‌ جمله تلویزیون، کامپیوتر، یخچال و سایر لوازم شخصی آنان شکسته یا به‌ بیرون و راهروها پرتاب شد. در عین‌حال کتابها، جزوه ‌ها و پایان‌نامه ‌های دانشجویان نیز از این هجوم در امان نماند. یکی از دانشجویان دورهٌ دکترا به ‌خبرنگار ماگفت کتابها و پایان‌نامه ‌یی که دوسال برای تهیهٌ آن تلاش کرده بود, توسط مهاجمان به ‌آتش کشیده شد. این گزارش حاکی است که اتاق شمارهٌ۴ ساختمان شمارهٌ۲۰ که در آن ۴دانشجو زندگی می ‌کردند نیز به‌ همراه تختها و وسایل شخصی دانشجویان به ‌آتش کشیده شد…دانشجویان هم‌ چنین به‌ خبرنگار ما گفتند که برخی از وسائل شخصی آنان ازجمله کیف پول، ساعت و رادیو دانشجویان به‌ سرفت رفته است… مجروحان حادثه ابتدا به ‌بیمارستان دکتر شریعتی منتقل شدند امّا مسئولان بیمارستان گفتند که مجروحان به ‌دستور مأموران سرپایی مداوا و سپس به‌ب ازداشتگاه منتقل شده‌اند…
     ساعت ۸صبح دیروز [جمعه ۱۸تیر] دانشجویان معترض به ‌این حمله در مقابل در اصلی کوی تجمع کردند و شعار "عزا، عزاست امروز"… سردادند و خواستار آزادی دانشجویان [دستگیرشده] شدند. در این زمان باردیگر نیروهای ضدشورش و افرادی که لباس شخصی برتن داشتند، به‌ محوطهٌ داخلی دانشگاه هجوم بردند و باردیگر تخریب خوابگاه دانشجویان و بازداشت آنان تکرار شد و این ‌بار هجوم تا ساعت ۹.۵ صبح ادامه یافت. در این مدت خیابان اصلی کوی دانشگاه از سوی مأموران بسته شد و رفت ‌و‌آمدها کنترل می‌ شد…
    دانشجویان از داخل محوطه شعار "مرگ بر استبداد" و "۱۸تیرماه ۱۶آذر ماست"‌ سردادند. دانشجویان عصر دیروز در مقابل در ورودی کوی دانشگاه تهران چند حلقه لاستیک و یک دستگاه یخچال تخریب‌شده توسط گروه فشار را به‌ آتش کشیدند. شعارهای دیگر دانشجویان عبارت است از: "دانشجوی سیاسی آزاد باید گردد"…
    عصر دیروز دانشجویان کوی دانشگاه که برخی با سر‌و‌صورت زخمی و لباسهای پاره در این تجمع شرکت داشتند، خواستار استعفای لطفیان، فرمانده نیروی انتظامی، استعفای رؤسای دانشگاهها… معین، وزیر آموزش عالی و هم‌ چنین آزادی تمامی دانشجویان بازداشت‌شده شدند…»
     روزنامه نشاط هم‌چنین نوشت: «دانشجویان از پرتاب دهها گاز اشک‌ آور و شلیک صدها تیر هوایی در جریان این هجوم خبر دادند که این اخبار از سوی دیگر اهالی ساکن ساختمانهای مسکونی این خیابان تأیید شد.‌ از سوی دیگر گفته می‌شود در این هجوم سه یا چهار دانشجو نیز کشته شده‌ اند و حدود ۳۰۰دانشجو نیز مجرو ح و حدود ۴۰۰تن از دانشجویان بازداشت شده‌‌اند… عصر دیروز هم چنین شایعه کشته شدن ۳تن از دانشجویان از جمله یکی از قهرمانان تیم ملی قایقرانی و ضربه مغزی ۵ تن از دانشجویان قوت گرفت… گفته می ‌شود دست یکی از دانشجویان حاضر در محل نیز قطع شده است… در اطراف کوی دانشگاه پرچم سیاه نصب شده و جمعی از مردم پشت سر نیروهای ضد شورش و در  خیابانها و کوچه‌ های اطراف تجمّع کرده‌اند…  یک مسئول دفتر تحکیم وحدت در تماس با خبرنگار ما خبر کشته شدن چند تن از دانشجویان را تأیید کرد…»

       ـ ۱۹تیر:  ‌‌به ‌‌گزارش خبرگزاری رژیم، معین، وزیر فرهنگ و آموزش عالی، طی یک نامه محرمانه خطاب به ‌خاتمی که رونوشت آن برای خامنه ‌ای، وزیر اطلاعات و وزیر کشور ارسال شده، گوشه ‌هایی از جنایتی را که نیروی انتظامی در کوی دانشگاه تهران مرتکب شد، گزارش کرده است. متن این نامه را در زیر می خوانید:
   «حدود ساعت۲۳/۳۰ [بیست و سه و سی دقیقه]  شب جمعه تاریخ ۷۸/۴/۱۸  [۱۸تیر۷۸] دانشجویان خوابگاه کوی دانشگاه تهران اعتراض آرامی به تصویب اصلاحیه قانون مطبوعات و تعطیلی روزنامه ”سلام“ داشته ‌اند که در خیایان کارگر شمالی تجمّع کرده و حرکت می‌ کنند. این حرکت مسالمت ‌آمیز در شُرُف خاتمه بود که متاٌسفانه فرماندهی غیرمسئولانه بخشی از افراد نیروی انتطامی با همکاری افرادی که لباس شخصی داشته ‌اند، به ضرب و شَتم دانشجویان به طرز فجیع و دستگیری آنها پرداختند... نیروی انتظامی عمل‌ کننده متاٌسفانه... با فرمان فرمانده دیگر وارد عملیات به داخل خوابگاهها حالت هجوم گرفته و داخل ساختمانها و اتاق و حتی ساختمان دانشجویان خارجی شده و به ضرب و شَتم خونین پرداختند و به ‌شکستن شیشه و ویران کردن و خُرد کردن تجهیزات و اموال عمومی مبادرت کردند و کوی را به قُرُق درآوردند و با ایجاد رُعب و وحشت و به‌ کاربردن الفاظ رکیک و مُستَهجَن به زدن آنها پرداختند و دستور تخلیه خوابگاهها و تعطیل کردن خوابگاهها و پلمپ کردن آنها را صادر می کنند…»

     ـ ۱۹تیر: ‌‌به‌ نوشتهٌ روزنامهٌ «خرداد»، صدیقه وَسمَقی، سخنگوی «شورای اسلامی تهران»، پس از بازدید از کوی دانشگاه گفت: «پله‌ ها و سطح راهروها همه آغشته به خون بود. یخچالها در کنار راهروها خُرد و شکسته افتاده بود. تمام اتاقها ویران و به هم ریخته و درها شکسته بود. روی خرده شیشه‌ها راه می رفتیم. عده زیادی از دانشجویان با سر و روی مجروح در آن ‌جا دیده می‌شدند. غارتگران عده زیادی از دانشجویان را، بنا بر اظهار دانشجویان حاضر، ربوده، با خود برده بودند. دانشجویان در خواب بودند که با باتوم بر سر آنان کوفتند و با قمه و پنجه ‌بوکس و شیشه به جان آنان افتادند. دانشجویان دور من جمع شدند و با عصبانیت و پرخاش از من می ‌خواستند که خبر این جنایات را منعکس کنم‌…
      یک دانشجوی پاکستانی که دو پایش در گچ بود، گفت مرا پرت کردند و دو پایم آسیب دیده است. او در حالی که روی تختی در گوشه راهروی بیمارستان خوابیده بود می‌ گفت چرا از ما میهمانان این‌ طور پذیرایی کردند؟»
    روزنامه «خرداد» هم‌چنین نوشت: «رحمت الله خسروی, یکی از اعضای شورای شهر تهران, در گفتگو با خبرنگار ما مشاهدات خود را چنین عنوان کرد… بعضی از اتاقها به صورتی بود که گویی در آن انفجار رخ داده باشد… به نظر می رسید آتش سوزیهای متعددی وجود داشته است… لکه های خون نیز در جای جای ساختمانها روی دیوار دیده می شد…».
    به‌نوشتهٌ روزنامه «خرداد»، «گفته می شود که (کوهی)، معاون مدیر کل امور خوابگاههای دانشگاه تهران، که از ورود مأموران به داخل محوطه خوابگاه ممانعت به عمل آورده, بازداشت شده است…»

    ـ ۱۹تیر: ‌‌گزارش خبرگزاری رسمی رژیم (ایرنا) از زبان یکی از معاونان دولت خاتمی: «یک معاون وزیر کابینهٌ خاتمی ـ‌ که‌ از نزدیک شاهد روند تجمّع اعتراض‌آمیز دانشجویان در کوی دانشگاه و درگیری آنها با نیروی انتظامی بوده است و خواست نامش فاش نشود‌ـ گفت پس از وقوع درگیری در کوی دانشگاه در روز جمعه‌ بسیاری از مقامات کشوری از جمله‌ چندتن از معاونان رئیس‌جمهوری، وزیران بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، فرهنگ و آموزش عالی، کشور و معاون وزیر اطلاعات و جمعی از نمایندگان مجلس در محل حاضر شدند». این مقام رژیم اعتراف می ‌کند که نسبت به «حضور این مسئولان، دانشجویان اظهار بی ‌اعتمادی می ‌کردند». وی در اشاره به خواستهای دانشجویان گفت: «یکی از خواستهای دانشجویان این بود که‌ خیابان نباید پاکسازی شود تا مردم با دیدن آثار درگیری و خونهای ریخته ‌‌شده متوجه‌ شوند چه جنایتی در حق دانشجویان شده است».

   ـ ۱۹تیر, ‌‌روزنامهٌ «ایران»‌ـ «مدیر کل روابط عمومی دانشگاه تهران» گفت: «متأسفانه در این هَجمهٌ بی ‌منطق، در حدود ۱۰۰۰تن از دانشجویان پس از ضرب و شَتم دستگیر و به بیرون کوی دانشگاه منتقل شدند و تاکنون خبری از آنها نیست… در اثر این حمله تعداد زیادی از دانشجویان از ناحیه سر و دست، پا و شکم, شدید, مجروح شدند که تنها تعدادی از آنها به بیمارستان منتقل شدند... دکتر معین، وزیر فرهنگ و آموزش عالی، با حضور در بیمارستان شریعتی ضمن ابراز همدردی با دانشجویان و ابراز تأسف از فاجعه به عمل آمده، در پاسخ یکی از دانشجویان که پرسید: چرا به حال ما رسیدگی نمی‌ کنید و اجازه می ‌دهید توی سر ما بزنند؟ گفت: من از این فاجعه متأسفم، همان ‌طور که توی سر شما می ‌زنند، توی سر ما هم می ‌زنند».   

 ـ ۱۹تیر ـ ‌‌روزنامهٌ  «نشاط»  نوشت: «در این هجوم سه یا چهار دانشجو نیز کشته شده‌ اند… یک مسئول دفتر تحکیم وحدت در تماس با خبرنگار ما خبر کشته شدن چند تن از دانشجویان را تأیید کرد…»

 ـ ۱۹تیر ـ  ‌‌روزنامهٌ «صبح امروز» نوشت «تعداد کشته‌شدگان به ۹‌نفر رسیده است».

ـ ۱۹ (۱۰ ژوییه) ـ خبرگزاری فرانسه: «صدها نفر از دانشجویان, امروز شنبه, برای سومین روز، دست به تظاهرات زده ‌اند تا علیه اقدام پلیس در کوی دانشگاه تهران که شب گذشته اتفاق افتاد و ۳نفر، بنا به گزارش مطبوعات, طی آن کشته شدند، اعتراض نمایند.‌ تظاهرکنندگان که یک پیراهن به خون‌آلوده را بالا گرفته بودند، شعار می ‌دادند "دانشجو بپاخیز!، برادرت کشته شد!".
برخی از دانشجویان که صورت خود را با پارچه پوشانده بودند، فریاد می ‌زدند "پلیس انتظامی خجالت!"، "استبداد را بس کنید"…»

    ـ ۱۹تیر ـ‌‌ تلویزیون رژیم: «جمع کثیری از دانشجویان دانشگاههای تهران, صبح امروز, به نشانهٌ اعتراض به حوادث اخیر کوی دانشگاه در مقابل در اصلی دانشگاه تهران اجتماع کردند. دانشجویان که از ساعتی قبل از مسیرهای مختلف به سوی دانشگاه تهران حرکت کرده بودند، در این اجتماع که با نظم خاصی همراه بود، خواستار ریشه‌ یابی حوادث توجیه ‌ناپذیر و خشونت ‌بار کوی دانشگاه، شناسایی محرّکان و مسبّبان آن و تأمین امنیت و حاکمیت قانون شده‌ اند... هوشیاری و شعور انقلابی دانشجویان مسلمان باعث ناکامی معدود عناصری شد که سعی می ‌کردند سمت و سوی خاصی به این اجتماع بدهند... تعدادی از دانشجویان در مقابل وزارت کشــور تجمّع کردند که در این میان برخی عناصر اقدام به شکستن در ساختمان وزارت کشور نمودند. در این مراسم، دکتر خلیلی عراقی رئیس دانشگاه تهران، حجت ‌الاسلام والمسلمین ابوترابی، مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در این دانشگاه و چند نفر از دانشجویان در محکومیت حوادث اخیر کوی دانشگاه سخنرانی کردند. دانشجویان مسلمان در پایان این مراسم، نماز ظهر و عصر را به جماعت در مسجد دانشگاه اقامه کردند. گزارش دیگری از خبرگزاری جمهوری اسلامی حاکی است، تعدادی از دانشجویان در مقابل وزارت کشور تجمع کردند که در این میان برخی عناصر اقدام به شکستن در ساختمان وزارت کشور نمودند، اما اکثر دانشجویان ضمن مخالفت با این اقدام درخواستهای خود را با مقامات وزارت کشور مطرح کردند».

     ـ ۱۹تیر ـ تلویزیون رژیم: «به دستور رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، با تشکیل جلسه فوق ‌العاده پیرامون حوادث و فجایع اخیر کوی دانشگاه، تمام جوانب حادثه تأسّف ‌بارِ برخورد با دانشجویان و ورود به حریم کوی دانشگاه را بررسی و تصمیمات مهمی اتّخاذ کرد. در این رابطه وزیران فرهنگ و آموزش عالی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزیر کشور و مقامات امنیتی، گزارشهای مشروح درگیریها، خسارات و برخورد با دانشجویان را طرح کردند و مقرّر شد:
۱ ـ این حادثه تأسّف ‌بار به هیچ وجه قابل قبول و گذشت نیست و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی این حرکت را محکوم کرده و با دانشجویان، مجروحان و حادثه ‌دیدگان اظهار همدردی می‌ کند.
۲ ـ دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، گروه ویژه ‌یی را برای بررسی همه‌ جانبه و رسیدگی دقیق به ابعاد، علل و عوامل پیدا و پنهان واقعه و شناسایی دقیق و برخورد قاطع با گروههای فشار که با حرکتهای غیرقانونی خود، منشأ مشکلات فراوان هستند، تعیین و مقرّر داشت، مقام دستوردهنده ورود نیروهای انتظامی به کوی دانشگاه عزل و برابر مقررات جاری با او رفتار شود.
۳ ـ کلیه خسارات مادی و معنوی وارده به دانشجویان جبران و خرابیهای حاصله ترمیم گردد.
۴ ـ کلیه بازداشت شدگان آزاد شده‌ اند و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی گروهی را برای پیگیری و رسیدگی به مجروحان حادثه تعیین و ترتیبات مداوای فوری آنان را معمول داشته است.
۵ ـ دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی از عزیزان دانشجو می‌ خواهد که با حفظ آرامش و با تکیه بر روشهای قانونمند این شورا را در پیگیری این حادثه تأسّف ‌بار یاری نمایند.
۶ ـ جمعبندی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به استحضار مقام معظّم رهبری و فرمانده کل قوا رسید و ایشان مصوّبات دبیرخانه را مورد تأیید قرار داده و بر ضرورت پیگیری امر تأکید فرمودند».

    ۱۹ تیر ـ رادیو رژیم: «آیت ‌الله جنتی، رئیس شورای عالی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها، از حوادث اخیر کوی دانشگاه تهران به عنوان حوادثی تلخ و به‌ دور از قداست دانشگاه و رسالت نیروی انتظامی یاد کرد و گفت: ‌”حادثه،‌ حادثه بسیار ناگواری بود و حتماً باید مسبّبین اصلی شناخته شوند و مجازات شوند. خسارات جبران بشود. این حادثه‌ یی بسیار منفی بود که باید درسی برای آینده باشد و موجب پیشگیری و مانع تکرار حوادث این‌چنین گردد و از آسیب ‌دیدگان حادثه باید عذرخواهی بشود و باید حرمت آن کسانی که در این جریانها بدون جهت آسیب دیده ‌اند، محفوظ بماند».

   ۱۹ تیر ـ روزنامه «رسالت»: ‌«سه وزیر کابینه، دو مشاور رئیس جمهور، معاون سیاسی وزیر کشور و چند تن از نمایندگان در غائله حاضر شدند و با کتک و سنگ و تحقیر پذیرایی شدند و بعضی از آنها سخنان تحریک آمیز بر زبان جاری کردند… در حالی که دانشجویان معترض به وزیر کشور، وزیر آموزش و پرورش عالی و دو تن از نمایندگان اجازه صحبت ندادند... و با شعار، "وزیر کشور ما، استعفا، استعفا"، "وزیر بی ‌کفایت، استعفا، استعفا"… وزیر کشور و هیأت همراه را مجبور به ترک محوّطه کوی کردند…»
     «رسالت» در ادامه گزارش نوشت: «آیا تظاهرات خیابانی غیرقانونی، پرتاب سنگ و کوکتل مولوتوف به سمت نیروی انتظامی، بستن خیابان، تخریب اموال عمومی، اندیشه و تفکّر است یا اقدام علیه نظام!… معترضین در حمله به نیروی انتظامی از کوکتل مولوتوف دست ‌ساز استفاده نمودند…»

‌   ـ ۱۹ تیر ـ روزنامه «کیهان»: «…بعدازظهر جمعه [۱۸ تیر] با پرتاب کوکتل مولوتف از سوی دانشجویان به سمت نیروی انتظامی درگیریها وسعت بیشتری به خود گرفت و چند تن از ماٌموران نیروی انتظامی بر اثر پرتاب کوکتل مولوتف به شدت زخمی شدند… تهیه مقادیر زیادی کوکتل مولوتف توسط برخی کسانی که در جمع دانشجویان بودند و به کرّات علیه مأموران نیروی انتظامی به ‌کار گرفته شد موجب تعجب برخی حاضرین شده بود.‌ موتورسیکلت خبرنگار روزنامه قدس توسط جمعی از دانشجویان معترض به آتش کشیده شد و لاشه آن در خیابان کارگر رها شد... تاج زاده، معاون سیاسی امنیتی وزارت کشور، در جمع دانشجویان حضور یافت و گفت: دانشجویان نباید خشونت را با خشونت پاسخ گویند به گفتهٌ شاهدان پس از اتمام سخنرانی تاج زاده که با سخنان تند یکی از دانشجویان مواجه شد، درگیری میان دانشجویان و نیروی انتظامی و نیز عده‌یی با لباسهای شخصی تا نیمه شب ادامه یافت…
      وقتی نماینده وزارت کشور به فاصله چند ساعت پس از آغاز تجمع غیرقانونی در جمع آنها حاضر شده و آنها را دعوت به ترک محل می‌ کند، به این خواسته وقعی نمی نهند و از آن پس به مدت نزدیک به ۴۲ ساعت با بستن راه و آتش زدن وسایل و خردکردن بلوکهای سیمانی به جنگ و گریز خیابانی با نیروهای دولت می ‌پردازند و دست آخر به وزیر کشور هم که برای دعوت آنها به آرامش در جمعشان حضور یافته، پیشنهاد استعفا می ‌دهند!...
    پس از آن که تاج‌زاده در سخنان خود کشته شدن تنها یک نفر را در واقعه کوی دانشگاه تأیید کرد، گروهی از دانشجویان سخنان وی را ناتمام باقی گذاشته و به سمت خیابان ولی‌عصر حرکت کردند. این گزارش حاکی است که پیشاپیش راهپیمایی‌کنندگان، عده‌یی موتورسوار و افرادی مسلح به چوبهای بلند در حرکت بودند که اقدام به بستن خیابانها و بازرسی خودروهای عبوری می ‌کردند…
     نکته قابل توجه، عباراتی است که در خلال هدایت این بلوا از زبان برخی از غریبه ‌های حاضر در صحنه ـ‌ که صورتهای خود را نیز پوشانده بودند ‌ـ شنیده می شد».
     «کیهان» چند «عبارت» از زبان غریبه ها را می آورد: «سلام بهانه است، مسألهٌ ما کل ایران است». «ما می ‌خواهیم فرمانده نیروی انتظامی را به زیر بکشیم»، «هدف ما، تأمین دموکراسی و…است».

    ـ ۱۹تیر ـ روزنامه «کار وکارگر»: «به ‌گفته یکی از شاهدان, در جریان حمله دوم گروه موسوم به ”انصار حزب ‌الله“, که با ورود نیروی انتظامی به خوابگاه همراه بود. یکی از دانشجویان از پنجره طبقه دوم خوابگاه به پایین پرت شد. دستگاه کامپیوتر وی نیز به روی سر او فرود آمد... برخی از افراد گروه مهاجم (انصار حزب الله) به بیمارستان سینا حمله کرده و کادر پزشکی آن را مضروب ساخته ‌اند».

     ـ ۱۹ تیر ـ ‌‌روزنامه «خرداد»: «منیره نوبخت و فائزه هاشمی، دیروز در جمع دانشجویان تحصّن ‌کننده حاضر شدند و به سخنان دانشجویان گوش دادند. گفتنی است دانشجویان معترض از فائزهٌ هاشمی استقبال نکردند و حاضر نشدند برای آنها سخنرانی کند. وی فقط توانست از مجروحان حادثه دیدار کند».

    ـ ۱۹ تیر ـ به‌ نوشته روزنامه «صبح امروز»، «سفارتخانه‌های کشورهای کنیا، آذربایجان، نیجریه، پاکستان، افغانستان، هندوستان و تاجیکستان، دانشجویان تبعه کشورشان را از دانشگاه خارج ساخته و نسبت به بازگردانیدن آنها به کشورهایشان اقدام کرده ‌اند…»

    ـ ۱۹ تیر ـ روزنامه «خرداد»: «... دانشجویان با انتقاد از عملکرد صدا و سیما در پخش اخبار یکسویه و غیرواقع، نسبت به پخش خبر کذب درگیری دانشجویان با مردم اعتراض کرده، انعکاس دروغ و غیرواقع اخبار مربوط به تحصّن دانشجویان را محکوم کردند و خواستار استعفای [علی] لاریجانی شدند…»
     روزنامه «خرداد» به نقل از یک دانشجو, که از بازداشت ‌شدگان بود، نوشت: «یک مقام ارشد [امنیتی] با تأکید به ما گفت، بی ‌انضباطی را به‌ هیچ‌ وجه تحمل نمی ‌کنیم. اگر قرار باشد خونریزی شود و کسی هم کشته شود، برای ما مهم نیست...
   این دانشجو به نقل از مقام امنیتی مزبور, که ماجرای کوی دانشگاه را با حادثه شهرستان قزوین در سال۶۵ مقایسه کرده بود، گفت: "حادثه قزوین را با گستردگی‌ یی که داشت سرکوب کردیم، به رفقایتان بگویید که سرکوب شلوغی کوی کاری ندارد"».

     ـ ۱۹ تیر ـ  «دفتر تحکیم وحدت» در «بیانیهٌ بسیار مهمی»‌ که در روزنامه «صبح امروز» درج شده، «یک هفته عزای عمومی اعلام کرد و از دانشجویان خواست با پیراهنهای مشکی در دانشگاه حضور یابند». این دفتر, «خواستار برکناری و محاکمه فرمانده نیروی انتظامی و محاکمه مسبّبین حادثه کوی دانشگاه شد و اعلام کرد: "عامل قتلها [ی زنجیره یی = سعید امامی] مرده، طرّاحان و آمران واقعی زنده ‌اند».

     ـ ۱۹ تیر ـ  روزنامه «ایران»:‌ «از تریبونی که از تحصّن دانشجویان در مقابل دانشگاه تهران اداره می ‌شود به دانشجویان و مردمی که هم‌ چنان در مقابل دانشگاه حضور دارند، اطلاع داده شد که شمار دانشجویان جان باخته در پی وقایع اخیر کوی دانشگاه تهران به ۵نفر رسید. پیشتر در این اجتماع از مرگ ۳دانشجو خبر داده شده بود. گفته شد که این خبر در تماس با بیمارستانهایی که دانشجویان مجروح در آنها بستری هستند, دریافت شده است. فردی که از پشت تریبون خبر مرگ ۲دانشجوی دیگر را داد گفت که اطلاع پیدا کرده است حال چند تن دیگر از دانشجویان بستری در بیمارستان وخیم می ‌باشد».

   ـ ۱۹تیر ـ روزنامه «نشاط»:‌ «یک منبع مطلع اعلام کرده است که محمد فرجی، دانشجوی دانشکده حقوق، در ناآرامیهای روزهای گذشته کشته شده است».

  ـ ۱۹ تیر ـ به نوشته روزنامه «خرداد»، «دهها تن از دانشجویان که حال آنان وخیم گزارش شده، در دست نیروهای امنیتی هستند و متأسفانه تلاشها و پیگیریهای ما برای کسب خبر از آنان بی ‌نتیجه مانده است. دانشجویان مجروح حادثه اخیر توسط نیروهای انتظامی از سه بیمارستان دکتر شریعتی، ابن‌سینا و امام خمینی جمع ‌آوری شده و به بیمارستانهای این نهاد منتقل شده ‌اند».
    ـ برخی از شعارهای تظاهرات دانشجویان, به نقل از روزنامه «خرداد» ۱۹تیر:
 «"عزا, عزاست امروز،‌ روز عزاست امروز، ‌دانشجوی آزاده صاحب عزاست امروز"، "می‌کشم، می‌کشم آن که برادرم کشت"، "توپ، تانک، مسلسل دیگر اثر ندارد"، "دانشجوی آزاده از حرمتت دفاع کن"، "چوب، چماق, چاقو, دیگر اثر ندارد، به مادرم بگویید دیگر پسر ندارد"، "لطفیان نالایق اخراج باید گردد"، ‌"دانشجو بپاخیز, برادرت کشته شد"، ‌"صدا و سیمای ما, خجالت، خجالت"، ‌"دانشجو می ‌میرد، ذلّت نمی ‌پذیرد"، "دانشجوی آزاده، شهادتت مبارک"،‌ "خاتمی، خاتمی واکنش، واکنش،‌ اقتدار، اقتدار"،‌ "یک مملکت، یک دولت، آن هم به رأی ملت"،‌ "فرمانده آدمکش, اعدام باید گردد"، ‌"ما پیرو حسینیم, هیهات من الذّله"، "ای ملت آزاده، حمایت، حمایت"، ‌"۱۸تیرماه، ۱۶آذر ماست"، "چراغ لاریجانی خاموش باید گردد"،‌"برادر شهیدم،‌ راهت ادامه دارد"، "ای ملت آزاده،‌ دانشجویت کشته شد"، ‌"ای ملت باغیرت،‌ حمایت، حمایت"،‌ "هموطن، هموطن حمایت حمایت"،  "نیروی انتظامی ننگت باد"،  "پلیس به این بی‌ غیرتی، هرگز ندیده بوده ‌ایم"».

Blog Archive